Pelaajien valinta 2020

Vuoden perhepeli -finalisti

Vuoden perhepeli -finalistit

Just One (Ludovic Roudy ja Bruno Sautter / Repos Production)

Just Onen kansi

Viime vuoden Spiel des Jahres -palkinnon napannut Just One on koko perheen yhteistyöpeli, jossa muut pelaajat yrittävät viitata yhteen sanaan pelaajalle, joka ei sanaa etukäteen tiedä. Tätä varten pelaajat kirjoittavat telineisiinsä yhden sanan vihjeitä. Pelin jujuna on, että ensin samanlaiset vihjeet poistetaan, minkä jälkeen vain jäljellä olevat paljastetaan arvaajalle.

Raadin mielestä sana-assosiaatioihin perustuva Just One on lähtökohdaltaan hyvin yksinkertainen ja sellaisena oikein onnistunut peli. Erilaiset ajatusprosessit ja niiden yhteentörmäykset ovat hauskalla tavalla läsnä jokaisella pelikerralla, minkä johdosta peli sopii myös hyvin kaikille viihdyttävää seurapeliä etsiville.

Pandemic: Hot Zone – North America (Matt Leacock / Z-Man Games)

Pandemic: Hot Zone – North American kansiPandemic: Hot Zone – North Americassa pelaajat pyrkivät yhdessä kehittämään parannuskeinon kolmeen Pohjois-Amerikassa leviävään pandemiaan. Onnistumiseen tarvitaan saumatonta yhteistyötä, mutta toki myös hyvää korttituuria. Taudin hoito, korttien vaihto ja liikkuminen pitää ajastaa oikein, jotta tautikuutiot eivät pääse liiaksi leviämään kartalla. Peli on lyhennetty ja tiivistetty versio Pandemia-lautapelistä vuodelta 2008.

Raadin mielestä tähän jopa vartissa pelattavaan pikapeliin on saatu mahdutettua ihan oikea yhteistyöpeli. Pandemic: Hot Zone – North America on helppo ja nopea oppia, mutta voittaminen ei olekaan ihan läpihuutojuttu. Pelin äärimmäisen ajankohtainen teema voi jakaa mielipiteitä tai mennä helposti ihon alle, mutta vetää myös magneetin lailla puoleensa.

Quest for El Dorado (Reiner Knizia / Lautapelit.fi)

Quest for El Doradon kansi

Kuka ehtii ensimmäisenä kultaiseen kaupunkiin? Tässä koko perheen pakanrakennuspelissä pelaajien retkikunnat matkaavat eri maastoissa kohti määränpäätä. Tätä jouduttaakseen pelaajien on hyvä hankkia vähitellen parempia kortteja nostopakkaansa ja käyttää näitä varusteita keinoina voittoon. Palasista koottava kartta mahdollistaa runsaasti vaihtelua: menestykseen tarvittavat konstit vaihtelevat ja samallakin kartalla voi tehdä monia eri reittivalintoja.

Raadin mielestä Quest for El Doradossa kilpajuoksu yhdistyy luontevasti pakanrakennukseen tavalla, jollaista ei muissa peleissä ole vielä nähty. Tämä tekee pelistä helposti lähestyttävän monenlaisille pelaajille. Pelin tavoitteen selkeys on ilahduttavaa ja suomenkielisen laitoksen kaunis kuvitus hivelee silmiä.

Sushi Go! (Phil Walker-Harding / Lautapelit.fi)

Sushi Go!:n kansi

Japanissa on sushiravintoloita, joissa sushiannokset kiertävät liukuhihnalla ruokailijoiden ohi ja asiakkaat nappaavat hihnalta haluamansa. Sushi Go! -pelissä toimitaan samoin: pelaajat kierrättävät sushiannoksia kuvaavia kortteja toisilleen ja jokainen nappaa kädestä aina yhden kortin itselleen. Näin värvätyistä korteista rakennellaan settejä, joista saa mahdollisimman paljon pisteitä.

Raadin mielestä Sushi Go!:n söpö kuvitus ja yksinkertainen pelimekaniikka toimivat mainiosti perhepelin puitteissa. Sushi Go! on oivallinen ensikosketus monissa muissakin peleissä käytettyyn värväysmekanismiin: tässä se on hyvin suoraviivaisesti ja selkeästi esillä ja tämä annos sopii siksi hyvin monenlaisten pelaajien nautittavaksi.

Trails of Tucana (Eilif Svensson ja Kristian Amundsen Østby / Aporta Games)

Trails of Tucanan kansi

Pelaajat suunnittelevat reittejä eksoottiselle saarelle tarkoituksenaan sekä yhdistää kyliä että bongailla matkalla mitä ihmeellisempiä olioita ja nähtävyyksiä. Joka vuorolla esiin käännetään kaksi maastokorttia, joiden määräämän reitinpätkän kukin piirtää haluamaansa paikkaan omalle kartalleen. Kuka suunnittelee reitit parhaiten?

Raadin mielestä Trails of Tucanan reitinrakennus on tervetullut tuore tuulahdus suomennettuun kupongintäyttögenreen. Peli on helppo oppia, mutta siinä pääsee tekemään oikeasti merkityksellisiä valintoja reitinpätkien sijoittelussa. Peli toimii monenlaiselle kohderyhmälle sekä pienellä että isolla porukalla jopa kahdeksaan pelaajaan asti.

Vuoden harrastajapeli -finalisti

Vuoden harrastajapeli -finalistit

Azul: Summer Pavilion (Michael Kiesling / Next Move Games)

Azul: Summer Pavilionin kansi

Finalistien joukosta löytyy Azul-pelisarjan peli jo kolmatta vuotta peräjälkeen. Azul: Summer Pavilionissa päästään rakentamaan kesähuvilaa täyttämällä pelilaudoilla olevia ruudukoita värikkäillä laatoilla. Pelissä on paljon tuttua aiemmista sarjan peleistä, mutta laattojen asetteluun on saatu jälleen uusi ja erilainen näkökulma. Suunnittelulle on nyt enemmän tilaa, sillä laatat asetellaan omalle pelilaudalle vasta, kun ne kaikki on keskeltä valittu.

Raadin mielestä Azul Summer Pavilion jatkaa aiempien Azulien laatoittamaa tietä tarjoten hienon pelikokemuksen ja ehkä jopa eniten pohdittavaa sarjan peleistä. Laattojen asettelu on oivallinen aivopähkinä ja suunnitelmien toteutumista saa jännittää loppuun asti.

It’s a Wonderful World (Frédéric Guérard / Lautapelit.fi)

It's a Wonderful Worldin kansi

Dystooppisen unelman rakentamista, sitä on It’s A Wonderful World. Erittäin virtaviivaistetussa koneistonrakennuspelissä tuotetaan ja jalostetaan kuutta erilaista resurssia, joita käytetään kehittämisprojekteihin, jotka tehostavat tuotantokoneistoa entisestään. Kehittämisprojektit värvätään neljän kierroksen aikana peräti 150 kortin pinosta. Ne koostuvat tuotantolaitoksista, pistekorteista sekä pistekertoimia tiettyjen asioiden keräämisestä antavista korteista. Erityisenä jippona on se, että resurssit tuotetaan tietyssä järjestyksessä. Tällä voi olla suurtakin merkitystä uusien tuotantolaitosten valmistumiselle.

Raadin mielestä It’s A Wonderful World yhdistelee koukuttavalla tavalla kortinvärväystä ja koneistonrakennusta. Resurssien optimointi ja ajoitus ovat kaikki kaikessa. Valittavana on useita strategioita, joilla voi yltää voittoon. Peli toimii myös kaksinpelinä mainiosti.

Jäinen kuolema – Suomen talvisota (Antti Lehmusjärvi ja Olli Kleemola / Linden Lake Games)

Jäinen kuolema: Suomen talvisota -pelin kansi

Jäinen kuolema – Suomen talvisota on peli talvisotaan liittyvistä tapahtumista. Jäinen kuolema on kaksinpeli, jossa toinen pelaaja kontrolloi Suomen joukkoja ja toinen Neuvostoliiton joukkoja. Neuvostoliitto pyrkii voittamaan alueita Suomelta ja Suomi suojelee alueitaan ja edistää ulkovaltojen interventiota. Pelin kuudesta kierroksesta kaksi kuvaa sotaan valmistautumista ja loput neljä sitten varsinaisia sotatapahtumia. Pelin kortit kuvaavat sodassa tapahtuneita tapahtumia.

Raadin mielestä Jäinen kuolema kuvaa hyvin talvisotaa ja siihen johtaneita tapahtumia. Pelaajilla on mahdollisuus luoda historia uusiksi pelilaudalla. Peli kuvaa resurssien niukkuutta, joukkojen liikuttelun haasteita ja sodanjohdon päätöksiä. Yllättävät tapahtumat ja pelin epäsymmetrisyys luovat monipuolisen näkökannan varsinaisiin tapahtumiin.

Wingspan (Elizabeth Hargrave / Lautapelit.fi)

Wingspanin kansi

Tässä kehuja saaneessa ja monesti palkitussa koneistonrakennuspelissä pelaajat ovat lintuharrastajia, jotka koettavat kerätä lintuja ja saada näin suojelualueistaan kukoistavia. Tämä onnistuu hankkimalla linnuille sopivaa ruokaa noppien avulla sekä aktivoimalla pelilaudan eri toimintoja ja lintukorttien ominaisuuksia.

Raadin mielestä Wingspan on monipuolinen peliharrastajien peli, jossa on pelikertojen välillä runsaasti vaihtelua. Tähän vaikuttaa se, että jokainen lintukortti toimii eri tavoin. Muutkin komponentit linnunpöntöltä näyttävästä noppatornista ja värikkäistä munista lähtien tarjoavat paljon silmänruokaa.