Pelaajien valinta 2024

Vuoden perhepeli -finalisti 2024

Vuoden perhepeli -finalistit

My Island (Reiner Knizia / Lautapelit.fi)

My Island

My Island kutsuu pelaajat selvittämään mystisen saaren salaisuuksia. Peli lainaa peruskuvionsa mainioksi osoittautuneesta My Citystä: edessä on tälläkin kertaa 24 skenaariota käsittävä legacy-peli, jossa heksamuotoisilla laatoilla tutkitaan saarta uudelleen ja uudelleen. Pelilaudat muovautuvat skenaarioiden edetessä peruuttamattomasti, tavoitteet vaihtelevat ja yllätyksiä on taatusti tarjolla.

Raadin mielestä My Island on mainio jatkumo pelisarjalle lopputuloksen ollessa yllättävän kaukana sarjan ensimmäisestä osasta. Sittenkin pelin yksinkertaiset säännöt takaavat sen, että peli sopii perheen kanssa pelattavaksi, vaikka tarjoilee haasteita myös harrastajalle.

Prey Another Day (Matthew Dunstan ja Brett J. Gilbert / Asmodee Nordics)

Prey Another Day

Prey Another Day tarjoilee nopeatempoista bluffausta ja päättelyä. Peli sopii koko perheelle, joskin pelin kuvitus ei ehkä sovi perheen aivan pienimmille. Jokainen pelaaja valitsee kädestään yhden viidestä numeroidusta eläinkortista. Voit pelata varman päälle valitsemalla pieninumeroisia isoja petoeläimiä, mutta riskillä pienen saaliseläimen pelaaminen takaa muhkeamman ruokamerkkisaaliin.

Raati innostui siitä, miten hyvin yksinkeraiseen peliin on saatu näinkin paljon syvyyttä. Parasta pelissä on, kun onnistuu lukemaan toista pelaajaa täydellisesti ja näin tiputtamaan hänet pois kierrokselta. Peli on helppo heittää pöytään, sillä sen alkuvalmistelut vievät vain muutaman sekunnin. Kuvitus tuo mieleen vanhat itäeurooppalaiset piirretyt ja etenkin värimaailma tuo hymyn huulille.

Scout (Kei Kajino / Lautapelit.fi)

Scout

Scoutin sirkusteema paljastaa sisältään mukaansa tempaavan kiipeämispelikokemuksen. Vuorollaan pelaajat pöytäävät joko edellistä vahvemman sarjan vierekkäisiä temppukortteja kädestään tai nostavat pöydällä olevasta sarjasta temppukortin käteensä tulevia kierroksia varten. Temppukortit ovat kaksinumeroisia, joten pelaaja voi valita, kumpi numero sopii paremmin käteen. Lisähaastetta peliin tuo korttien järjestys kädessä: sitä ei saa muuttaa. Välillä kannattaa siis pelata vain pieni temppu, joka auttaa valmistautumaan suurempaan spektaakkeliin.

Raadin mielestä Scout on loistava perhepeli, koska se tarjoaa nopeita vuoroja, vuorovaikutusta ja sopivan haastavaa aivopähkinää illanviettoon. Kuvitus on äärimmäisen selkeää pienellä teemamausteella höystettynä. Pelin laadukkaat komponentit ja pieni kokokaan ei ole haitaksi, vaan se kulkeutuu näppärästi mukana pelipöydästä toiseen.

Trekking Through History – Historian poluilla (Charlie Bink / Lautapelit.fi)

Trekking Through History

Trekking Through History: Historian poluilla vie pelaajat aikamatkalle menneisiin aikoihin. Tarjolla olevista korteista värvätään omaan matkaan sopivimmat siten, että kortit muodostavat loogisen aikajärjestyksen vanhimmasta tuoreimpaan. Samalla kun ottaa kortin, tulee kaupanpäällisenä pelimerkkejä, jotka asetetaan pelaajakohtaiselle matkareittilaudalle.  Parhaat kortit houkuttelevat, mutta ne myös kuluttavat eniten aikaresurssia, jota on käytössä vain rajallinen määrä.

Raati kiittelee Trekking Through Historyä selkeistä pelimekanismeistä, jotka huolimatta abstraktista luonteestaan istuvat hyvin pelin teemaan. Sekä korttien värväys että pelimerkkien optimointi kutkuttavat aivonystyröitä juuri sopivasti.

Vuoden harrastajapeli -finalisti 2024

Vuoden harrastajapeli -finalistit

Agemonia (Max Wikström / Lautapelit.fi)

Agemonia

Agemonia on todellista seikkailun iloa lautapeliharrastajille! Pelaajat ohjastavat hahmoaan yhdessä muiden kanssa läpi huiman seikkailun, johon kukin heistä on joutunut tai lähtenyt omista syistään. Tästä satunnaisesta joukosta kehittyy ja kasvaa maailmansa sankareita mahtavassa kampanjassa joka viekin pelaajat melkoiselle matkalle. Vahvasti tarinavetoinen Agemonia yhdistelee tarinankerrontaa, roolipelielementtejä, pulmanratkaisua ja resurssienhallintaa ollen kuitenkin tasapainoinen, looginen ja erittäin viimeistelty kokonaisuus.

Raatia lämmittää erityisesti se, kuinka pelistä oikein huokuu sen kehittäjien tinkimätön intohimo luoda mukaansatempaava seikkailu täysin omaan fantasiamaailmaansa. Tämä viimeistely ylettyy aina pelin itsensä ulkopuolelle asti, sillä se on massiiviseksi kampanjapeliksi helppo ja nopea saada pöytään, kiitos hienojen sisäkomponenttien.

El Grande (Wolfgang Kramer ja Richard Ulrich / Lautapelit.fi)

El Grande

El Grande on todellinen alueenhallintapelien klassikko, joka on vihdoin ilmestynyt suomeksi. Pelaajat yrittävät pitää keskiajan Espanjaa vallassaan caballerojaan komentaen. Pelaaja, jolla on alueella enemmistö hahmoja, kerää pisteet. Simppelin idean alle kätkeytyy kuitenkin kutkuttavia päätöksiä ja tilanne elää jatkuvasti kierrokselta toiseen vaihtuvien toimintojen ansiosta.

Raatia miellytti El Granden eleganssi. Säännöt on helppo sisäistää ja peliä helppo pelata, mutta taktisia tasoja ja vaikeaa tasapainottelua eri valintojen välillä löytyy reilusti.

Invasion: Free State (Teemu Vilén / Lautapelit.fi)

Invasion: Free State

Invasion: Free State on kotimaisilla markkinoilla raikas tuulahdus lautapelien villimmästä amerisuunnittelusta. Viljelysmaiden ja pisteiden sijaan pelaajat ohjastavat Maata valloittavia alieneita tai ihmiskunnan rippeiden sissisotilaita kaupunkimaisemissa, ja ratkovat kohtaamiset nopilla ja erikoisvoimilla. Invasionin pelit ovat nopealiikkeistä toimintaa, jatkuvasti räjähdysalttiita hetkiä, joissa henki on halpa.

Raadin mielestä pelissä on innovatiivinen taistelijoiden näkökenttää osoittava mekaniikka ja hauskoja sattumia pelikentällä aiheuttava toimintojen ohjelmointi. Vaikka poikkeuksia ja yksityiskohtia riittää, peruspelaaminen on saatu pidettyä virtaviivaisena.

Medical Mysteries – New York Akuuttiyksikkö (Rebecca Bleau ja Nicholas Cravotta / Identity Games)

Medical Mysteries – New York Akuuttiyksikkö

Medical Mysteries – New York Akuuttiyksikkö on sairaalamysteeripeli, jossa pelaajat tutustuvat yhdessä potilaan oireisiin ja potilashistoriaan, sekä tekevät tiiminä erilaisia kokeita ja hoitopäätöksiä vihjeiden, materiaalien ja konsultointien perusteella. Jokainen tehty päätös muuttaa potilaan tilannetta jollakin tavalla. Päätavoitteena on pitää potilas hengissä yön yli, mutta myös ratkaista, mikä on potilaan vaivojen syy.

Raati kiittelee pelin tarinavetoisuutta ja kattavaa oheismateriaalia, jonka ansiosta päätöksiä voi tehdä ilman lääketieteellistä ennakko-osaamista. Pelin neljä potilasta tarjoavat oivallisesti kurkistuksen akuuttiyksikön yöhön. Medical Mysteries – New York Akuuttiyksikkö sopii mainiosti teini-ikäisestä alkaen ja se laajentaa pakohuone- ja rikosmysteeripelien tarjontaa avaamalla oven sairaalamaailmaan.